Fynshoved cycling, Fyn

“Don’t be a Tourist, Be an Explorist” ruller videre

25.8.2023
Foto: Daniel Villadsen

Efterårets brandingindsats kører netop nu på de tre store nærmarkeder Tyskland, Sverige og Norge. ”Don’t be a Tourist, Be an Explorist” kører på nationalt tv i Sverige og Norge, på web-tv i Tyskland og følges op af destinationskampagner. 

Under overskriften ”Don’t be a Tourist, Be an Explorist” lancerede VisitDenmark i marts 2023 den største brandingkampagne nogensinde. Nu ruller kampagnen videre i efterårets store brandingindsats.  

”Kampagnen er spydspidsen i vores langsigtede arbejde for at øge kendskabet og tiltrække turister til Danmark. Budskabet ”Don’t be a Tourist” har en stopeffekt, som fanger turisternes opmærksomhed. ”Be an Explorist” skal få turisterne til at dykke ned i alle de mange oplevelser, Danmark kan tilbyde.

Derfor bliver brandingen fulgt op af en række destinationskampagner, hvor den enkelte destination sætter spot på de særlige oplevelser, der kendetegner netop deres område af Danmark,” siger Erik Mortensen, chef for Global Brand & Business Development i VisitDenmark. 

Kampagnen kører på de tre store nærmarkeder Tyskland, Sverige og Norge og er målrettet par og børnefamilier i geografisk udvalgte områder, hvor potentialet for Danmark er størst. 

I Sverige og Norge kører kampagnen på de store tv-kanaler TV4 og TV2, Viaplay og Warner Bros samt på skærme på Stockholm Central og Arlanda Express. I Tyskland kører kampagnen på regionalt afgrænset web-tv og Google Display. Derudover kører kampagnen på YouTube, Meta og andre sociale medier. 

Ny outdoor film 

Konceptet er det samme som i foråret med kultur, gastronomi og outdoor som de bærende temaer. Men der er skruet på forskellige kommunikationsmæssige greb i filmene. For eksempel har budskabet om ”Don’t be a Tourist” fået mindre plads i filmen, hvilket giver mere plads til ”Be an Explorist” og oplevelsen af Danmark. 

Tilpasningerne er blandt andet sket ud fra evalueringer af forårets kampagne. 

”Turisterne har taget rigtig godt imod kampagnen. De kan godt lide budskabet om, at man ikke skal være den klassiske turist, og kampagnen motiverer dem til at gå på opdagelse i de danske destinationers mange spændende oplevelser. Men vores testresultater viser, at vi godt kan blive tydeligere på Danmark som afsender og vise mere af Danmark i kampagnen, og det har vi arbejdet med i efterårets kampagne,” siger Erik Mortensen.

Filmen om kultur og gastronomi er derfor blevet justeret, og der er produceret en ny outdoorfilm, der har mere fokus på cykel og mindre på strand, så den passer bedre til årstiden. 

Klar til 2024 

Forberedelserne til næste års brandingkampagne er i fuld gang. 

”Vi fortsætter med”Don’t be Tourist, Be an Explorist” som kommunikationskoncept med udgangspunkt i ”The Land of Everyday Wonder” som Danmarks one-brand strategi. Men det konceptuelle greb bliver anderledes i 2024, hvor det er VisitDenmarks målsætning, at kæden fra national branding til lokal destinationsmarkedsføring skal hænge endnu bedre sammen end hidtil,” siger Erik Mortensen. 

VisitDenmark har valgt at bruge &Co som bureau til kampagnen i 2024. Forberedelserne er gået i gang, og destinationsselskaberne vil blive involveret i løbet af efteråret. 

I år kører efterårets indsats i august og september, og følges op af taktisk markedsføring og individuelle destinationskampagner, der præsenterer de særlige, lokale oplevelser på de danske destinationer. 
 

Se den nye outdoor film

Udklip fra outdoor kampagnefilm Don't be a Tourist, Be an Explorist efterår 2023
Foto: Holy Ravioli og VisitDenmark